Anna Kulíčková
marzo 6, 2021

© Anna Kulíčková, 2020
Una vez en casa de mis abuelos soñé que el colegio estaba al lado de su puerta y fui al colegio, me asomé al barranco y vi una serpiente gigante que me dejó hecho piedra. Mi profesora sacó un espray y me recuperé. Nos pasó a todos hasta que se acabó el espray y me desperté.
(Javier, España)
Entrevista con Anna Kulíčková
Por Roger Omar. 6/Feb/2021.

-¡Hola Anna! Háblame de tu perro y cuéntame qué cosas te gustan de él.
Se llama František y proviene de un albergue eslovaco. Fue encontrado en muy mal estado, en un pueblo fronterizo. Allí los perros tienen una vida muy dura en general. Cuando lo conocimos estaba muy asustado y todavía teme a los desconocidos. Ya te puedes imaginar qué feliz estoy de ver cómo ha cambiado. Ahora está claramente viviendo su sueño. Y eso es precisamente lo que más me gusta de él, que disfruta la vida y las oportunidades que tiene con nosotros. Aparte de eso, es muy tierno cuando duerme.
-Hiciste un libro hermoso llamado “Dogmare” (Psomůra), que narra la pesadilla de un perro. ¿Cómo surgió la historia? ¿Se inspira en hechos reales?
Karlín -el barrio de Praga donde crecí y vivía entonces- fue mi principal inspiración para este libro. La iglesia y toda la arquitectura que aparece en las ilustraciones se basa en lugares reales. También me inspiré muchísimo en el perro que tuve desde los ocho años. Simplemente imaginé las tragedias que podría vivir en la calle un perro acostumbrado a vivir en una casa con su familia.
-Has ilustrado el sueño de Javier, ¿por qué lo has elegido?
Me cautivó desde la primera lectura. Me encantan las cosas bizarras y absurdas. Una serpiente gigante que convierte a los niños en piedra es una gran idea.
-¿Cuál es tu relación con los sueños?
Siempre he soñado muchísimo y tengo sueños muy distintos. Algunos surreales, pero esos suelo olvidarlos. A menudo sueño con las cosas que estoy viviendo. También sueño que mis amigos se transforman en gente que no conozco. Sin duda, las pelis y los libros inspiran mis sueños.
-¿Qué tan parecida es la niña Anna a tu yo actual? ¿Cuándo te sientes todavía como una niña?
Cuando tengo hambre o estoy cansada puedo ser tan molesta como cuando era pequeña 🙂
Aún celebro con mis padres la Navidad y otras fiestas que me hacen sentir como una niña.
-¿Recuerdas algún sueño que tuviste de pequeña?
Sí, sorprendentemente se trata de una pesadilla. Estábamos en el gimnasio de la escuela y de pronto empezó a cambiar de forma y había un monstruo, algo como un demonio gigante. De pronto estaba sola, sin la posibilidad de escapar. A día de hoy, la atmósfera de esa pesadilla me acompaña y en ocasiones tengo un sentimiento raro, igual al del sueño.
-¿Cómo fue crecer en Karlín? ¿Cuál fue tu primer encuentro con el mundo de la Ilustración y qué te inspiró a ser ilustradora?
Karlín es un barrio de Praga. De niña también acostumbraba ir mucho al campo. Tengo recuerdos hermosos de mi infancia, excepto por las inundaciones del 2002 en Praga, que dejaron a nuestro barrio en muy malas condiciones, con gente extraña y mucho lodo. Por aquel entonces Karlín era conocido como un pueblo fantasma. Eso quedó en el pasado y las cosas mejoraron. Pero actualmente Karlín atraviesa algunos cambios que tampoco me gustan.
De niña dibujaba mucho. Al acabar la primaria debía elegir a qué escuela secundaria ir. No me gustaban mucho las matemáticas ni la historia, buscaba algo más imaginativo. Por eso asistí a una escuela de arte. Decidí hacer ilustración en la universidad, cuando todo estaba conectado con los libros. Hace diez años empecé a coleccionar libros ilustrados y a interesarme más por la ilustración.
-Prefieres hacer tus ilustraciones a mano, ¿por qué?
Creo que resultan más auténticas y personales. Me parece que el trabajo digital hace que las ilustraciones sean muy parecidas. Aunque también me gustan diferentes estilos y técnicas gráficas y siempre me ha gustado experimentar. También disfruto palpando los distintos materiales y colores, algo imposible en el trabajo digital.
-¿Interviene tu subconsciente cuando dibujas? ¿Lo dejas entrar?
Depende de si trabajo para mí o por contrato. A veces sí.
-¿Eres distinta en la realidad y en el sueño?
Me parece que soy la misma.
-Si pudiera entrar en tu pesadilla más reciente, ¿qué vería?
Podrías ver que mis amigos me odian sin que yo sepa el motivo ni el remedio.
-Tu libro “Cuando la oscuridad se derrama por el ojo de la cerradura” (Když se klíčovou dírkou rozlije tma) se inspira en la gráfica infantil. ¿Cómo surgió dicha premisa? ¿Cómo conociste a David Košťák, autor del texto?
Ese libro fue mi tesis de licenciatura. Sabía que quería hacer un libro para niños. Al principio busqué entre historias que ya existían. Luego un amigo me habló de la obra de David, que escribió esta historia para mí. Me gusta mucho la poética del libro y eso fue lo que traté de expresar en mi trabajo.
-Has hecho algunos libros de cabo a rabo (historia, ilustración, diseño gráfico, encuadernación). ¿Qué hay de bueno en la elaboración global de un libro?
Creo que lo más importante de un libro es percibirlo como una unidad. Puedes tener ilustraciones hermosas arruinadas por un diseño gráfico inapropiado o por una mala elección de papel o una mala impresión. La encuadernación también puede cambiar todo su sabor. Por eso siempre trato de pensar en todos los aspectos del libro. También me encanta trabajar con distintos materiales y técnicas.
-Cuéntame un sueño reciente.
En esta época de pandemia y restricciones, soñé que compraba una casa en el bosque, con un enorme jardín y algunos perros. De pronto los perros eran ovejas y yo era Carey Mulligan.
Interview with Anna Kulíčková
6/Feb/2021
-Hi Anna! What do you like about your dog?
Our dog is called František and he comes from a Slovakian shelter. He was caught in the same village near borders and was in very bad shape at that time. I think that dogs in general have a very tough life in there and František was no different. He was very scared at the beginning and even nowadays he is afraid of strangers. You can imagine I’m very glad when I see the change he has been through. You can clearly see that he´s living his dream right now. And that is what I like about him the most, he is enjoying his life and all the opportunities he has with us now. Besides that, he is very cute when he´s sleeping.
-You made a beautiful pop-up book called “Dogmare” (Psomůra), about a dog´s nightmare. How did you create the story for this book? Did you put yourself in the mind of the dog? Is it inspired in random events?
Karlín –the place where I grew up and lived by that time– was my main inspiration for this book. The church and all the architecture is based on real places. Also, we had a dog since I was 8, so that has been a great source of inspiration for me as well. Simply, I was trying to imagine what could be the worst thing that could happen to a dog that is used to live at home with his family.
-Why did you choose to illustrate Javier´s dream?
Right after the first reading of his dream I was rapted. I’m into bizarre stuff and things that make no sense. The motive of the giant snake which is turning the kids into stone is a great idea.
-What is your relation with your dreams? Are there any recurrent scenes or characters in them?
I’m having a lot of dreams all my life. They can be very different. Some of them are surreal, which I don’t usually remember. Often I have dreams that are related to stuff that I’m going through right at that time. My friends very often change into someone unknown to me. Movies and books are also a sure source of my dreams.
-How similar is Anna-kid to your actual version? When do you still feel like a child?
Myslím, že když mám hlad nebo jsem unavená občas bývám protivná stejně jako, když jsem byla malé dítě 🙂
As an adult, I’m still enjoying Christmas time and other feasts when I’m with my parents. By that time I can still feel like a little child.
-Do you remember a dream you had as a child?
Yes, I can recall one of my dreams. It was a nightmare, surprisingly. We were at the school gym, suddenly it started to change its shape and there was some kind of a monster – something like a giant devil, and suddenly I was there by myself without a possibility to run away. The whole atmosphere stays with me these days and sometimes I get a weird feeling just like I had in that dream.
-How growing up in Karlín was like? What was your first encounter with the world of Illustration and what inspired you to become an illustrator?
Karlín is a district in Prague. We used to go to the countryside a lot as well. I have great memories of my childhood. Except for the year 2002 when there were floods in Prague. It left our neighborhood in very bad shape, lots of odd people and dirt. Karlín was known as a ghost town at that time. This is an old history and things were all right after a while. Nowadays Karlín is going through some different changes and I don’t like that either.
I used to draw a lot since my childhood. At the end of primary school, I had to decide where I will go to high school. I didn’t like a lot math, history, and things like that, and I was looking to do something more creative. That’s why I went to an art school. I decided to do Illustration when I was at the university, where it was all connected through the books. 10 years ago I started to collect illustrated books and started to be more interested in illustration.
-Your illustrations are mostly handmade. Why do you prefer handwork over digital?
Handwork seems more real and personal to me. I have the feeling that digital work leads to a very similar look in illustrations. I do like different styles of graphic techniques and I always like to experiment. I like to enjoy the contact with colors and different materials too, which is another thing that I miss in digital work.
-Is your subconscious present when you draw? Do you let it in?
It depends if I’m doing work on my own or doing something for a contract. Sometimes I do.
-How different are you in reality from the version of yourself in dreams?
I think that I am pretty much the same person.
-If we could enter into your latest nigtmare, what would we see?
If you enter into my lastest nightmare you would see that my friends hate me and I don’t know why and I can’t do anything with that.
-You made the book “When the darkness spills through a keyhole” (Když se klíčovou dírkou rozlije tma), inspired by children’s aesthetics. How did you come up with this premise? Where did you read David Košťák´s text for the first time?
This book was my Bachelor’s thesis. I knew that I wanted to make a book for children. First, I was looking for some stories that already exist. Then my friend told me about David and his work. So he wrote this story for me. I really like the poetics in this book, and that is what I was trying to express in my work.
-You´ve had the chance to create some books entirely (story, illustration, graphic design, bookbinding). What is so attractive about the entire conception of a book?
In my opinion, the most important thing about a book is to perceive it as a whole thing together. You can have beautiful illustrations that can be ruined by an insensitive graphic design or a bad choice of paper and print. Biding can also change the whole taste of a book. That’s why I’m always trying to think over all the aspects of the book. I really like to work with different materials and techniques too.
-Please tell a recent dream of your own.
In these times of pandemic and restrictions, I dreamt about a house which I bought. It had a huge garden by the woods and a few dogs. Suddenly the dogs became sheep and I was the actress Carey Mulligan.